Inhoudsopgave
- Sitly vroeg 1500 werkende ouders hoe zij de Covid-19 crisis ervaren en in hoeverre deze crisis een impact heeft op hun werk.
- 89% van de respondenten ervaart stress, 4 op de 5 werkende ouders geeft aan aanzienlijk minder te kunnen werken. 20% Overweegt te stoppen met werk
- Verschillende bedrijven die zich zorgen maken over het welzijn van hun werknemers, hebben Sitly, een internationaal oppas platform, gevraagd om hun werknemers toegang te bieden tot oppassers en gastouders in hun buurt.
Amsterdam, 7/5/2020
Sinds de COVID-19-uitbraak geven ouders hun kinderen noodgedwongen thuisonderwijs terwijl ze zelf ook geacht worden hun werk vanuit huis voort te zetten. Sitly interviewde tussen 25 april en 3 mei 500 ouders in Nederland en vroeg hen hoe ze met deze nieuwe realiteit omgaan. De resultaten spreken voor zich:
Stress tijdens de coronacrisis door kinderen
Driekwart van de respondenten combineert werk met de huiswerkbegeleiding. 72% vind dit moeilijk en 1 op de 10 ervaart dit zelfs als onmogelijk. Slechts 15% gaf aan het goed aan te kunnen.
89% van de ondervraagde ouders ervaart stress tijdens de coronacrisis door de combinatie van thuisonderwijs en zelf (thuis)werken, 20% heeft zelfs extreme stress en overweegt om zijn of haar baan op te zeggen.
Grote productiviteitsdaling bij ouders
De corona-crisis heeft ook een grote impact op de productiviteit van mensen. 81% geeft aan minder te kunnen werken. Een kwart van de werkende ouders kan 20-40% minder tijd besteden het werk. 1 op de 6 werkt 40-60% minder en 1 op de 5 werkt zelfs 60% of nog minder dan voorheen. Slechts 19% van de werkende ouders stelt dat de crisis geen gevolgen heeft op hun werk.
De productiviteit neemt waarschijnlijk iets toe zodra de scholen vanaf 11 mei opengaan. Kinderen kunnen dan de helft van de week naar school, de resterende 2-3 dagen worden ouders nog steeds geacht zelf het thuisonderwijs op te pakken.
Bedrijven zoeken naar oplossingen voor werkende ouders tijdens corona
De overgrote meerderheid van de respondenten heeft het gevoel dat ze worden ondersteund door hun werkgever. Sommige werkgevers zoeken actief naar een oplossing om de stress te verminderen. Sitly ontving de afgelopen weken een tiental verzoeken van verschillende bedrijven om hen een oppasdienst aan te bieden voor het personeel.
“We hebben ons tot nu toe altijd gericht op het aanbieden van oppasdiensten aan consumenten en nooit overwogen om een service voor bedrijven op te zetten, tot het moment dat bedrijven contact met ons gingen opnemen,” zegt Jules van Bruggen, oprichter en CEO van Sitly. “We merken dat bedrijven behoorlijk bezorgd zijn over de impact van deze crisis op de ouders binnen hun bedrijf. Dit was voor ons de reden om een enquête uit te voeren zodat we de omvang van het probleem voor zowel werknemers als hun werkgevers beter konden begrijpen. “
Sitly at Work
Kort daarna besloot Sitly om zijn platform open te stellen voor bedrijven met de introductie van Sitly at Work – een online oplossing waarmee bedrijven hun werknemers gratis toegang kunnen geven tot een pool van 220.000 oppassers en gastouders in Nederland. Bedrijven nodigen hun personeel uit om Sitly te gebruiken met een unieke link. Ouders die zich via die link aanmelden, krijgen vervolgens gratis en onbeperkt toegang tot alle oppassers en gastouders op Sitly die in hun buurt beschikbaar zijn. De werkgever is niet betrokken bij de betaling of het contract tussen de werknemer en de oppas of gastouder.
“De schaarste van goede opvang is een probleem dat al langer speelt in Nederland. Ouders zijn zich vaak niet eens bewust dat goede oppassers en gastouders soms maar een paar straten van hen verwijderd zijn. Met Sitly at Work biedt een werkgever haar medewerkers een oplossing om de opvang van hun kinderen snel en gemakkelijk te regelen, en zo hun zorgen iets te verlichten,” aldus Van Bruggen.
Reageer op dit artikel