De oppas community Oudermatch gaat verder als Sitly en breidt zich uit naar België en Zwitserland. Daarmee opereert Sitly inmiddels in 9 landen. Het streven is om dit jaar nog naar drie andere landen uit te breiden. Sitly is het grootste en snelst groeiende oppasplatform van Europa. Maandelijks melden zich ongeveer veertigduizend nieuwe leden aan (zowel oppassers als gezinnen). Sitly is van plan om komend jaar naar nog eens drie landen uit te breiden.
In 2017 is er veel geïnvesteerd in de site, de naamsverandering en de nieuwe apps. Nu het technologische deel staat, wordt er weer gekeken naar groei richting andere landen.
Inhoudsopgave
Sitly in België en Zwitserland
In april gingen de Belgische en Zwitserse sites van Sitly live. Inmiddels heeft de Belgische versie van de oppassite ruim 7000 inschrijvingen en staat de teller in Zwitserland op ruim 2000 leden. “Niet eerder was er een land dat het zo goed deed in de opstartfase als België,” vertelt Jules van Bruggen, oprichter van Sitly. Momenteel is het platform actief in Nederland, België, Italië, Spanje, Noorwegen, Denemarken, Finland, Zwitserland en Argentinië.
Deze landen hebben met elkaar gemeen dat inwoners te maken hebben met inflexibele en prijzige kinderopvang. ”Moderne gezinnen met drukke banen hebben behoefte aan meer flexibele opvangmogelijkheden dan de huidige kinderopvang kan bieden, qua bepaalde breng- en ophaaltijden. Daarom gaan veel ouders op zoek naar andere opties, zoals kinderopvang aan huis. Maar inmiddels wordt Sitly ook veel gebruikt voor het vinden van een avondoppas”, aldus Van Bruggen.
Naamsverandering naar Sitly
Dat gelijktijdig de naam gewijzigd wordt is geen toeval. “We hebben grote internationale ambities, dus het is van groot belang dat we hetzelfde concept steeds kunnen toepassen.” Het werd uiteindelijk Sitly: een afkorting van “sitter”, wat in elk land betrekking heeft op het internationale “babysitter” en de “ly” voegt een speels effect toe. “We hadden hiervoor 7 verschillende lokale merknamen. Het voordeel van het hebben van één merknaam is dat we onze apps maar één keer hoeven te updaten en marketing materialen in meerdere landen kunnen gebruiken,” vertelt Van Bruggen. “En je creëert internationale herkenbaarheid wanneer je overal dezelfde naam en logo’s gebruikt.”
Bijzonder is dat Sitly de snelle uitbreiding en ontwikkelingen op eigen benen doet. “In tegenstelling tot veel andere snelgroeiende internetbedrijven, ontvangt Sitly geen externe financiering. Maar elke uitbreiding naar het buitenland is winstgevend geweest voor Sitly. Alle marges worden opnieuw geïnvesteerd, in zowel uitbreiding als in technologische verbeteringen van de app en de website.”
Ontwikkelingen gaan door
Terwijl verdere uitbreidingen naar andere landen onderzocht worden, staan de ontwikkelingen van de app en de website ook dit jaar niet stil; die gaan gewoon door. “Ons doel blijft om alle gezinnen te matchen met hun ideale oppas,” zegt Van Bruggen. Daarom kijkt het platform nu naar hoe de app nog slimmer gemaakt kan worden, zodat de beste matches als eerste getoond worden. Daarnaast ontwikkelt Sitly momenteel een betaalsysteem waarmee ouders hun oppas via de app kunnen betalen. In Nederland wordt het betalen via een app zoals Tikkie steeds gebruikelijker, maar in landen als Italië en Spanje is dat geheel nieuw.
Door de technologische ontwikkelingen in het afgelopen jaar, kan het platform in elk land gebruikt worden. “We hebben grote internationale ambities, dus het is van belang dat we hetzelfde concept steeds kunnen toepassen.”
Sharing Economy
Sitly is een voorbeeld van de zogenoemde “Sharing Economy”. Het oppas platform fungeert als een online marktplaats voor oppassers en ouders. Je kunt zelf op zoek naar de oppas, gastouder of het oppasgezin dat bij je past. De app die we hebben ontwikkeld wordt steeds slimmer en stemt zich steeds beter af op de wensen van de gebruiker. Je ideale oppasmatch vinden wordt dus steeds gemakkelijker, temeer omdat steeds meer gebruikers zich aanmelden via de app en site.
Wereldwijd heeft het platform nu ruim een miljoen leden en is hiermee de afgelopen jaren met 400% gegroeid. De prognose voor 2018 staat op 2 miljoen gebruikers. Het grootste aantal leden bevindt zich in Italië, waar ruim een half miljoen oppassers en gezinnen zich al hebben ingeschreven. Nederland komt op de tweede plek, met ruim 315.000 leden. Op de derde plek staat Spanje, met ruim 245.000 inschrijvingen.
Hoe werkt Sitly?
Gezinnen, oppassers en gastouders kunnen gratis de Sitly app downloaden, zich registreren en een profiel aanmaken. Daarin kunnen zij gedetailleerd aangeven waar ze naar op zoek zijn en, als ouders, hoe het gezin eruit ziet. Daarnaast kunnen zij aangegeven voor welke dagdelen er opvang nodig is en wat ze ervoor wil betalen, of als babysitter betaald willen krijgen.
Het beantwoorden van berichten is gratis. Als een oppas, gastouder of oppasgezin zelf het eerste bericht wil versturen, dan betaalt hij of zij een klein bedrag voor een Premium account. Het voordeel hiervan is dat je zelf de keuze hebt wie je een bericht stuurt en wie je wil benaderen. Bij Sitly bepalen de ouders, gastouders en oppassers zelf met wie ze verder gaan. Dat betekent dat ouders zelf het sollicitatiegesprek voeren met de potentiële oppas of gastouder en zelf de referenties kunnen checken.
Voor wie is Sitly?
De dienst is voor oppassers en gastouders die een vraaggezin zoeken en voor gezinnen die een oppas of gastouder zoeken. Babysitters, gastouders en gezinnen kunnen zich inschrijven via de Sitly app (te downloaden in de IOS Store of de Google Play Store) of via de website.
Uiteraard blijft de dienst hetzelfde na de naamswijziging en de internationale uitbreiding. “Onze app, website en dienstverlening worden alleen maar beter. In de toekomst vind je dus nog sneller de oppas die het beste bij je past.”
Ben je op zoek naar een oppas, gastouder of naar een oppasbaantje? Registreer je dan gratis op Sitly en krijg toegang tot alle profielen!
Reageer op dit artikel